Båtadvokaten

Blogg, artikler og innspill om Båtjuss, båtfolkets virkelighet og båtlivets viderverdigheter.

Søk i artikler


Follow Tangedal on Twitter

XML Feeds

powered by b2evolution free blog software

November 2014
Man Tirs Ons Tors Fre Lør Søn
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Kjøpe båt nå, levering til våren

For mange er høsten rette tiden for å gjøre båtkjøpet for neste sesongs sommergleder. Men hvordan blir det med å levere innbytte eller betale forskudd på høsten, og så hente ny-båten til våren igjen?

Vi får relativt ofte spørsmål som dette:

Jeg står i ferd med å bytte båt. Jeg leverer min båt i innbytte nå i høst, og til våren henter jeg den nye båten. Mellomlegget er kr 90 000.

Jeg skal ikke betale noe før jeg henter den nye båten, men verdien i den gamle på ca kr 280 000 gir jeg fra meg. Er det best for meg å be om bankgaranti?

Svaret er som regel slik: Det er helt korrekt at det er en risiko ved å foreta en slik handel. Nærmere bestemt risikerer man å overdra sin båt til selgeren på kreditt, mens man ikke er sikker på å motta motytelsen i form av ny båt når våren kommer. Hvis forhandleren går konkurs i mellomtiden, har man tapt alt.

Det er altså det samme, i realiteten, som å gi forhandleren et rentefritt lån uten sikkerhet.

Hadde du gjort det, sånn uten videre? Ut av din egen lommebok?

– Nei, ikke jeg heller.

Løsningen er å be om en bankgaranti for oppfyllelse av kontrakten. Dvs en garanti fra selgers bank som gir utbetaling av et avtalt beløp, dersom den nye båten ikke leveres innen en gitt dato. Datoen bør settes med romslighet slik at det ikke må bes om ny eller forlenget garanti hvis det blir forsinkelser. En slik garanti fungerer på den måten at hvis båten ikke leveres pr siste frist ihht garantien, retter man et formelt krav til banken – som deretter utbetaler garantibeløpet.

Det er relativt vanlig å be om slike garantier, mer vanlig jo høyere beløp det dreier seg om. Normalt dekker forhandleren kostnaden med garantien, men det hender også at den deles.

Jeg har sett noen ganger at det stilles andre typer garantier og en del varianter som i virkeligheten ikke gir noen sikkerhet. I ett tilfelle godtok en bank, for utbetaling av to millioner kroner, at båtimportøren «garanterte» at båten ville bli registrert i skipsregisteret og at bankens pant da ville bli tinglyst. En slik garanti er selvsagt verdiløs. Vær derfor forsiktig med å godta annet enn en ubetinget bankgaranti.

Noen prinsipper for en beslektet men litt annerledes problemstilling er behandlet i denne artikkelen.

Her som ellers er rådet enkelt: Vit hva du gjør, eller søk råd i tide. Husk at alle KNBF-medlemmer har en times gratis rådgivning om denne typen spørsmål. Ikke-medlemmer betjenes også. Vi kan dette faget og vet svaret på spørsmålene – det er bedre å ta kontakt en gang for mye enn å satse på at «det ordner seg til slutt».

 

Permalink 19.09.14 21:23:07 , by admin E-post , 3551 visninger, Kjøpsrett,

Skattlegging av båtforeninger

En båtforening i Rogaland, har etter pålegg fra skattemyndighetene måttet levere selvangivelse og har måttet tåle å betale skatt på sine inntekter siden 2007. Begrunnelsen fra Skatt Vest er noe selsom, bl a at foreningen skaffer seg inntekter for å realisere det formål at medlemmene skal ha båtplass. Det menes da at dette er et privat formål i stedet for almennyttig.

Med dette og en del annet som begrunnelse menes det dermed at foreningen ikke kommer inn under skattelovens unntak for almennyttige organisasjoner.

Les mer »

Permalink 06.09.14 21:50:04 , by admin E-post , 1213 visninger, KNBF-saker, Bakgrunn/generelt,

Bøtelagt for bruk av redningsflåte i stedet for redningsvester

Man skulle nesten ikke tro at det er mulig: Et KNBF-medlem er bøtelagt fordi han ikke hadde nok redningsvester til alle om bord -- selv om han hadde fastmontert redningsflåte. Men ... er dette riktig, da?

Les mer »

Permalink 25.08.14 23:10:19 , by admin E-post , 1107 visninger, KNBF-saker, Bakgrunn/generelt, CE-merking,

Forening eller samvirke? -- Store konsekvenser

Ny praksis -- nytt problem

I en pågående skattesak og i forbindelse med registreringer i frivillighetsregisteret har det oppstått oppsiktsvekkende problemer med foreningers rettslige status. Det viser seg at Skatteetaten såvel som Brønnøysundregistrene «lager seg arbeid» -- ved å definere båtforeninger som rettslig samvirke, som er regulert i samvirkeloven. Dette er loven som bla meieriene og COOP hører under, som samvirkeforeninger for hhv bønder og forbrukere.

Les mer »

Permalink 21.08.14 23:53:30 , by admin E-post , 625 visninger, KNBF-saker, Bakgrunn/generelt,

Avgifter på båtliv

HK-avgiften

Jeg husker levende den dag i februar 1978 da daværende finansminister Per Kleppe (A) fikk den forestilling at han skulle ha en midlertidig avgift på båtmotorer. Det kom som et sjokk for bransjen, som allerede hadde lagrene fulle til det eventyrlige salg de ventet seg etter et godt år i 1977. Kjøpelysten gikk rett i dass -- og konsekvensene vedvarte i årevis. Ja, like til nå, faktisk, når denne meningsløse avgiften endelig fjernes. Etter at den har vært «midlertidig» i intet mindre enn 36 -- trettiseks -- år ... At avgiften har hindret naturlig utskiftning til mer miljøvennlige motorer har aldri affisert de som hittil har styrt landet.

Les mer »

Permalink 15.05.14 21:01:26 , by admin E-post , 4577 visninger, KNBF-saker, Bakgrunn/generelt,

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 >>