Båtadvokaten

Blogg, artikler og innspill om Båtjuss, båtfolkets virkelighet og båtlivets viderverdigheter.

Søk i artikler


Follow Tangedal on Twitter

XML Feeds

powered by b2evolution free blog software

Juli 2015
Man Tirs Ons Tors Fre Lør Søn
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Promillestraff i lekegummibåt?

Hver gang noen snakker om gummibåter i samme setning som de nevner lovens lange arm eller straffansvar, får jeg flash-backs til historien om beredskapstroppen på vei til Utøya i overlastet, synkende gummibåt. Men i dag kom det en ny variant, som endatil har litt humor i seg.

Dette er månedens spørsmål for mai 2015:

I utgangspunktet er alkohol og sjø en dårlig kobminasjon, men:

En oppblåsbar gummijolle til 299 kr fra Toys-R-Us, er dette et fartøy? Gjelder dermed da 0,8 promilleregelen?

Eller er det en bademadrass som ikke kan regnes som en båt?

Jollen er ca 2m og har årer.

Det må innrømmes at for en jurist er dette interessante spørsmål. Relevante er de også. Og, ikke minst, de er stilt i rette logiske rekkefølge slik en jurist helst vil ha dem. Altså, er leke-gummibåten omfattet av loven; gjelder i så fall promillegrensen, eller finnes det eventuelle andre regler som gjør at alkoholnytelse under bruk av leketøyet faller utenfor småbåtlovens nedslagsfelt? Eller omvendt, faller den likevel innenfor?

Gummibåt fra Toys-R-Us

Gummibåten fra Toys-R-Us, kr 299,90

Svaret ble slik:

Loven definerer småbåt slik: «enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann, og som har en største lengde på inntil 15 meter».

Promillebestemmelsen har en ytterligere begrensning. Den gjelder nemlig kun for «småbåt som har:

1. motor som fremdriftsmiddel, [eller]

2. seil som fremdriftsmiddel og en største lengde på 4,5 meter eller mer, eller

3. brukes til passasjertransport i næring.»

«Robåter» -- som farkosten din ville falle inn under -- er dermed ikke omfattet.

Men det er en generell bestemmelse som også dekker denne -- der sies det at «ingen som på grunn av sin tilstand må anses uskikket til det, må føre eller forsøke å føre en småbåt. Dette gjelder uansett om tilstanden skyldes påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, sykdom, tretthet eller andre omstendigheter.»

Moralen er: I den lille gummijollen uten motor kan du nyte alkohol innen rimelighetens grenser. Grensen går der du på grunn av påvirkningen blir uskikket til å føre den aktuelle farkosten.

På den annen side er det vanskelig å se at man kan ha noe positivt utbytte av å flyte beruset rundt i en badeleke for barn ... og man får håpe at den brukergruppe denne leketøysgjenstanden er beregnet på, ennå har langt igjen før de begynner med alkohol.  :-)

I svaret så jeg bort fra muligheten for at en to-meters leke-gummibåt fra Toys-R-Us eventuelt kunne brukes til persontransport i næring. Et øyeblikks logisk forglemmelse, bare. På tross av denne lille glippen går jeg ut fra at adekvat folkeopplysning likevel har funnet sted.

Permalink 25.05.15 22:42:36 , by admin E-post , 1933 visninger, Bakgrunn/generelt, Eksempler/rariteter,

Fortiet motorhistorikk -- dømt til å betale 337 000

En båtselger ble nylig dømt til å betale kr 337 000 til kjøperen, fordi han hadde fortiet viktige opplysninger om motoren i båten. Motoren hadde tidligere vært druknet og så overhalt, men den havarerte i kjøpers eiertid.

Vi representerte kjøperen i saken, som vant frem med alle sine krav. Selgeren fikk kraftig kritikk av tingretten. Dommen er et varsku til alle som selger brukt: Gi riktige og dekkende opplysninger, ellers møter man ubehagelige konsekvenser.

Les mer »

Permalink 09.05.15 10:51:23 , by admin E-post , 2540 visninger, Kjøpsrett, Håndverkertjenester,

Reklamasjon, del 5 -- hvordan svare på en reklamasjon?

I tidligere artikler (Reklamasjon del 1, 2, 3 og 4) har vi gått gjennom reglene for reklamasjonsfrister, og sett på hvordan en reklamasjon bør utformes. Men det å sende en reklamasjon og reise et krav er bare halve historien. De fleste båtfolk er jo ikke bare bruktbåkjøpere -- de er også bruktbåtselgere. Derfor snur vi oss nå rundt og spør: Hvordan bør man som selger svare på en reklamasjon?

Les mer »

Permalink 06.02.15 09:59:20 , by admin E-post , 3215 visninger, Kjøpsrett,

Reklamasjon, del 4 -- innholdet

Når neste båtsesong nærmer seg er det også en annen sesong som er i emning: Reklamasjonssesongen. Det slår ikke feil -- hvert år, en måned eller to etter at de fleste båter igjen er på sjøen og i bruk, mange av dem med nye eiere -- da begynner reklamasjonene å komme. Både reklamasjoner over mangler etter salg, og etter verkstedsoppdrag av alle slag.

Vi har tidligere skrevet om reklamasjonsfrister (se her, her og her) og kommer nå til noen spørsmål som går igjen i mange henvendelser vi får:

  • Må en reklamasjon være skriftlig?
  • Hva må det stå i en reklamasjon?
  • Hvordan bør en reklamasjon sendes?

Les mer »

Permalink 24.01.15 15:58:39 , by admin E-post , 916 visninger, Kjøpsrett, Håndverkertjenester,

Når verkstedet gjør "ubestilt" arbeid

Mange båteiere ser nå mot slutten av «opplagstiden». Mens vinterstormen uler ser man frem til at det våres igjen og man får gjenopplivet dragningen mot sjøen og båtlivets herligheter.

Nå når det nærmer seg, er tiden inne for å få gjort forskjellige vedlikeholdsoppgaver. De som velger å bruke verksted til å ta båtpussen og gjøre annet arbeid, kommer tid om annen i den situasjon at det blir gjort mer eller andre ting enn det man hadde sett for seg. For rent tilleggsarbeid er det en smal adgang for verkstedet til å utvide sine oppgaver, men håndverkertjenesteloven § 9 setter som vilkår at «prisen for tilleggsarbeidet er ubetydelig i seg selv, eller den er lav i forhold til prisen for den avtalte tjenesten».

Men noen ganger er spørsmålet ikke om verkstedet kan eller skal gjøre tilleggsarbeid -- derimot om de gjør ubestilt arbeid eller arbeid som faller helt utenfor oppdraget.

Les mer »

Permalink 08.01.15 15:47:27 , by admin E-post , 1187 visninger, Håndverkertjenester,

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 13 >>