Båtadvokaten

Blogg, artikler og innspill om Båtjuss, båtfolkets virkelighet og båtlivets viderverdigheter.

Søk i artikler


Follow Tangedal on Twitter

XML Feeds

powered by b2evolution free blog software

September 2014
Man Tirs Ons Tors Fre Lør Søn
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Bøtelagt for bruk av redningsflåte i stedet for redningsvester

Man skulle nesten ikke tro at det er mulig: Et KNBF-medlem er bøtelagt fordi han ikke hadde nok redningsvester til alle om bord -- selv om han hadde fastmontert redningsflåte. Men ... er dette riktig, da?

Redningsflåte
Dette er ikke «personlig flyteutstyr»

Med sommerens debatt om enda flere påbud om hva båtfolket skal gjøre i friskt minne -- må det med en viss beklagelse konstateres at dessverre har politiet lovens ord og mening på sin side i denne saken.

Lovens krav gjelder nemlig personlig flyteutstyr. KNBF-medlemmet som ble bøtelagt manglet vest til to av syv personer om bord, og mente at hans redningsflåte for fire personer dekket behovet for de to vestene som manglet. Men redningsflåten anses ikke som personlig flyteutstyr og dermed er overtredelsen et faktum. Og det hjelper ikke om flåten som sådan er CE-merket eller godkjent av Sjøfartsdirektoratet.

At redningsflåte ikke er godt nok, har grunnlag i småbåtloven § 23 første ledd som bestemmer at under seilas skal båten «være utstyrt med egnet rednings- og flyteutstyr til alle om bord». Ut fra ordlyden skulle man tro at redningsflåte er et akseptabelt valg. Men til supplering av loven gjelder «Forskrift om flyteutstyr om bord på fritidsfartøy». Forskriften gjaldt allerede da loven ble vedtatt -- vestpåbudet ble innført i 1995 og loven kom i 1998. Forskriften definerer flyteutstyr som «redningsvest, flytevest, flyteplagg, oppstigningsvest og annet personlig utstyr til å holde en person flytende». Redningsflåte er ikke med i oppregningen, og er heller ikke «personlig» og den er heller ikke beregnet på å holde individuelle personer flytende hver for seg.

Det er derfor ingen tvil om at en redningsflåte ikke er «godt nok» til å oppfylle kravet loven stiller, og det er derfor klart at man overtrer loven når man bruker flåte i håp om å oppfylle det lovbestemte kravet til flyteutstyr. Om man «bør» straffes for å ha valgt å bruke redningsflåte er en annen sak – men det er i tilfelle opp til Påtalemyndigheten å avgjøre. Og i den aktuelle saken har de latt utsikten til å få kr 1 000 i statskassen overstyre det en båtmann heller ville kalle fornuft.

Les Båtlivs test av redningsflåter, med video.

Forskriften har en trang åpning for dispensasjon, formulert som «i enkelttilfeller kan Sjøfartsdirektoratet etter skriftlig søknad fravike kravene i denne forskrift. Spesielle grunner må gjøre fraviket nødvendig». Som det ses er det nok ikke lett å få flåte ansett som godt nok. Man skal antakelig slite for finne på noe som er gode nok «spesielle grunner» som også gjør dispensasjon «nødvendig». Jeg vil tro at direktoratet alltid vil si at dispensasjon ikke er nødvendig, for behovet kan jo lett oppfylles ved å ha nok redningsvester til alle ... og i tillegg er det begrenset til «enkelttilfeller».

Båtadvokaten med forskriftsmessig personlig flyteutstyr
Båtadvokaten med forskriftsmessig personlig flyteutstyr.
Men kasjettluen virket viktigere denne dagen.

At reglene ekskluderer redningsflåter som flyteutstyr, beror antakelig på at flåter ikke var naturlig til bruk på fritidsbåter tidlig på 90-tallet. Både utforming og pris var noe annerledes den gangen. Det fantes nok redningsflåter for fritidsbåter, i alle fall for større båter. Men utbredelsen av redningsflåter og ikke minst produsentenes tilpasning til et marked blant mindre båter enn før, er nok et mye mer moderne fenomen enn loven og forskriften.

Det hadde ikke vært unaturlig med en endring, selv om personlig flyteutstyr gir en litt annen beskyttelse enn det en flåte gir (f eks fall over bord som en redningsflåte ikke hjelper på -- ja, hvis vesten er på, da). Om det er rom for en modernisering får sikkert tiden vise -- man får håpe at KNBF legger litt trykk på rette myndighet for å få en justering av påbudene.

Permalink 25.08.14 23:10:19 , by admin E-post , 656 visninger, KNBF-saker, Bakgrunn/generelt, CE-merking,

Forening eller samvirke? -- Store konsekvenser

Ny praksis -- nytt problem

I en pågående skattesak og i forbindelse med registreringer i frivillighetsregisteret har det oppstått oppsiktsvekkende problemer med foreningers rettslige status. Det viser seg at Skatteetaten såvel som Brønnøysundregistrene «lager seg arbeid» -- ved å definere båtforeninger som rettslig samvirke, som er regulert i samvirkeloven. Dette er loven som bla meieriene og COOP hører under, som samvirkeforeninger for hhv bønder og forbrukere.

Les mer »

Permalink 21.08.14 23:53:30 , by admin E-post , 410 visninger, KNBF-saker, Bakgrunn/generelt,

Avgifter på båtliv

HK-avgiften

Jeg husker levende den dag i februar 1978 da daværende finansminister Per Kleppe (A) fikk den forestilling at han skulle ha en midlertidig avgift på båtmotorer. Det kom som et sjokk for bransjen, som allerede hadde lagrene fulle til det eventyrlige salg de ventet seg etter et godt år i 1977. Kjøpelysten gikk rett i dass -- og konsekvensene vedvarte i årevis. Ja, like til nå, faktisk, når denne meningsløse avgiften endelig fjernes. Etter at den har vært «midlertidig» i intet mindre enn 36 -- trettiseks -- år ... At avgiften har hindret naturlig utskiftning til mer miljøvennlige motorer har aldri affisert de som hittil har styrt landet.

Les mer »

Permalink 15.05.14 21:01:26 , by admin E-post , 4382 visninger, KNBF-saker, Bakgrunn/generelt,

Båtjuss i Båtliv

Båtadvokatens «karriere» som skribent startet med publisering av artikkelserien «Kjøpslovens regler om kjøp og salg av bruktbåt», som ble løpende tatt inn i Praktisk Småbåtliv fra høsten 1995 av. I anledning av artikkelserien kom vi den gang også opp med begrepet «båtjuss» som etter hvert er blitt både velkjent og velbrukt. Senere ble flere andre artikler publisert og det ble også utgitt en kjøpekontrakt for lesernes bruk. Fra slutten av 1990-tallet kom skriveriene på nett og de finnes nå samlet på bloggen Båtjuss og båtliv.

Med denne forhistorien er det vel ikke mer enn passende at bladet Båtliv -- som er fortsettelsen av Praktisk Småbåtliv -- nå har fått Båtadvokaten tilbake som såkalt «juss-ekspert» i bladets spalter. Første oppslag publiseres i Båtliv 1-2014, som kommer i abonnentenes postkasser i dag.

Båtliv 1-2014

Med det er «ringen sluttet» som det sies i festtaler -- vi gleder oss til et givende samarbeide med bladet og håper at leserne har utbytte av artiklene.

Permalink 29.01.14 15:40:04 , by admin E-post , 3135 visninger, Bakgrunn/generelt,

Plastpest på eldre båter er ikke mangel

I en dom fra Oslo Tingrett er det nå slått fast at plastpest på eldre båter ikke utgjør mangel. Begrunnelsen er at med eldre båter må man uansett vente seg at plastpest kan forekomme. Dette er første gang domstolene har tatt stilling til om plastpest er mangel, når det ikke har foreligget garanti eller opplysningssvikt. Vi representerte selgeren i saken, som vant frem på alle punkter.

Les mer »

Permalink 19.08.13 09:54:47 , by admin E-post , 10439 visninger, Kjøpsrett,

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 >>