Båtadvokaten

Blogg, artikler og innspill om Båtjuss, båtfolkets virkelighet og båtlivets viderverdigheter.

Søk i artikler


Follow Tangedal on Twitter

XML Feeds

powered by b2evolution free blog software

Januar 2018
Man Tirs Ons Tors Fre Lør Søn
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
« RettshjelpforsikringNettsider i ny drakt »

Galvanisk tæring i motor

Galvanisk tæring i motor

Dette er et eksempel på galvanisk tæring som fullstendig ødela en motor. Det er også et eksempel på hvor galt det kan føre av sted, når selger gir opplysninger/avtalefester egenskaper som han ikke har trygg bekreftelse for riktigheten av.

Følg opp:

Motoren var en "Ford Merlin" 7,8 l. rekke-sekser bygget for bruk i lastebil/landbruks- og anleggsmaskiner. Den var produsert i Brasil av Maxion Motores som eies av Navistar Corp. som igjen eier bl. a. International Harvester. Fabrikken og Navistar produserer en rekke forskjellige dieselmotorer bl. a. for forskjellige bil/lastebil-produsenter ("Power-Stroke"-seriene bl. a.). Men det er ikke sikkert at disse motorene er like velegnet i båt.

Motoren var beskrevet av selger som "spesialkonstruert for sjøvannskjøling". Slik var den opplyst å være fra forhandleren han kjøpte den av. Motoren hadde bl. a. enkelte komponenter i kjølekretsen laget av syrefast stål. Katodisk beskyttelse (anoder) hadde den derimot ikke. Motoren ble tæret fullstendig i stykker, dels på grunn av dette og dels på grunn av groptæring (klikk bildene for å forstørre):

På bildet ovenfor er topplokket demontert og kjølekretsen er fylt opp med diesel. Som det ses er sylinderveggen tæret tvers gjennom. Dette er en alvorlig skade og motoren er irreparabel (den har ikke løse sylinderforinger).

Her er den samme sylinderen skåret ut av motorblokken slk at skaden ses "fra innsiden". Som det ses har tæringen laget en omfattende skade, som dekker et mye større areal enn hullet inn gjennom sylinderveggen på det første bildet.

Dette bildet illustrerer dybden i tæringen. På dette og forrige ser vi også rustdannelse som er uønsket men en konsekvens av sjøvannskjølingen.

Denne skaden kom i løpet av ca. 400 driftstimer. En vesentlig del av skaden skyldtes implosjon av oksygenet i sjøvannet som følge av trykkforskjeller mot sylinderveggen, alt etter som denne utvidet eller trakk seg sammen under kompresjon og utstøtning. Dette var en konsekvens av konstruksjonen, som er en kjent problemstilling også på bl. a. Ford 7,3 l. V8 (som er en Navistar-motor); men i ferskvannskjølte applikasjoner kan tilsetningsstoffer i kjølevæsken forhindre skade.

Saken bildene er hentet fra endte med erstatning til kjøper beregnet etter hva en reparasjon av motoren ville ha kostet. Det hadde vært mer riktig med utmåling etter hva en ny motor hadde kostet.

Lærdommen som kan trekkes: Alle spesielle egenskaper som fremheves om båtens eller motorens egenskaper, må fra selgers side sett påpasses å være riktig (og nøkternt) beskrevet slik at det ikke blir misforståelser eller uriktigheter som binder i større utstrekning enn man er trygg på/komfortabel med. Opplysninger fra tidligere eier bør presenteres som referat med forbehold, og ikke forpliktende opplysning. Og fra kjøpers side sett må det samme besørges dokumentert og helst som en klar garanti slik at det ikke er tvil om hverken egenskapen eller konsekvensene av avvik. Når kontrakt skrives er det viktig på ha oppmerksomheten innrettet mot dette. Søker du hjelp hos oss til å få formulert kontraktsbetingelsene, kan du være trygg på at slike spørsmål avklares underveis.


Permalink 22.10.10 23:21:32 , by admin E-post , 4757 visninger, Eksempler/rariteter,