Båtadvokaten

Blogg, artikler og innspill om Båtjuss, båtfolkets virkelighet og båtlivets viderverdigheter.

Søk i artikler


Follow Tangedal on Twitter

XML Feeds

powered by b2evolution free blog software

Januar 2018
Man Tirs Ons Tors Fre Lør Søn
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
« Nisse-norge når nytt nedrig nivåReklamasjon, del 3 -- spesialfrister »

Forbrukerrådet gir villedende informasjon om rettigheter ved bruktkjøp. Vi retter feilene.

TV 2 og Forbrukerrådet gir villedende råd om båtkjøp

Det er ikke lett å være båtkjøper for tiden; særlig hvis man er mindre erfaren. Er man også litt mindre begavet, risikerer man fort å gå i feller man legger selv -- dersom man følger de råd som deles ut av TV 2 og Forbrukerrådet i en artikkel på tv2.no den 18. mai.

Følg opp:

Under tittelen «Slik handler du drømmebåten sikkert» -- et forsøk på banal hjelp med omtale av egentlige selvsagtheter --  går det helt galt allerede i frasparket. «... få båten sjekket av en båtkyndig. Da styrer du unna de verste skjærene», er budskapet fra Forbrukerrådet. Men denne uttalelsen er i beste fall upresis og kan ikke gis uten forbehold. Hvis kjøper har med seg en sakkyndig, vil han nemlig ikke kunne påberope seg skjulte feil som den sakkyndige burde ha oppdaget -- i motsetning til hva kjøper selv burde ha oppdaget. Den sakkyndige vil bli holdt opp mot en objektiv norm for hva en sakkyndig burde oppdage. Kjøper risikerer derfor å få en dårligere rettsstilling enn om han «forundersøker» alene; for i sistnevnte tilfelle må kjøper i betydelig utstrekning «tas som han er». Det beste er faktisk å få selger til å gi opplysninger, heller enn å godta at man selv skal «finne alle feil».

Det blir ikke bedre av at det messes om «kjøpers undersøkelsesplikt». Når Forbrukerrådet sier at du som kjøper «har undersøkelsesplikt, noe det ofte syndes mot» viser det at Forbrukerrådets rådgivning helst bør tas med en klype salt. Virkeligheten er at kjøper slett ikke har noen undersøkelsesplikt. Det kjøper har, er en risiko -- de forhold kjøper burde ha oppdaget ved den besiktigelse som er foretatt, kan han ikke påberope som mangel. Misforståelsen om at det eksisterer en undersøkelsesplikt er ikke ny -- men at Forbrukerrådet, av alle, skulle hevde at det er slik, er lite tillitvekkende.

TV 2 nevner i samme åndedrag KNBF's ordning med sikkerhetsbesiktigelse som en mulighet til å få profesjonell hjelp ved besiktigelse. Men dette er feil -- det man får er en sikkerhetskontroll, og langtifra en tilstandsrapport som sikter på å bidra med kjøpsrettslig relevant informasjon. Å bruke en besiktigelsesmann som hjelper i forundersøkelse kan bli skummelt -- precis som sagt ovenfor, vil besiktigelsesmannen nemlig bli målt opp mot hva en sakkyndig burde oppdage.

At Forbrukerrådet mener at deres egen standardkontrakt for båtkjøp er den beste å bruke, er forståelig men ikke nødvendigvis riktig. Kontrakten er relativt elementær i sitt innhold, og har også en opplisting av selger-opplysninger om tilstand som svært mange finner forvirrende. Den som vil ha en skikkelig, gjennomtenkt og mangeårig utprøvd kontrakt kan heller prøve vår standardkontrakt.

Den som ønsker gjennomtenkt og kyndig veiledning om bruktbåtkjøp, bør hoppe over artikkelen på tv2.no og heller lese disse:

Kjøpslovens regler om kjøp og salg av bruktbåt

Hvordan sikre seg ved kjøp av bruktbåt

Selge høns i regnvær?

Permalink 21.05.13 20:41:41 , by admin E-post , 4238 visninger, Kjøpsrett,