Båtadvokaten

Blogg, artikler og innspill om Båtjuss, båtfolkets virkelighet og båtlivets viderverdigheter.

Søk i artikler


Follow Tangedal on Twitter

XML Feeds

powered by b2evolution free blog software

November 2017
Man Tirs Ons Tors Fre Lør Søn
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Tags: reklamasjon

Reklamasjonsfristen må overholdes!

I minst en av tre tvistesaker om båtkjøp blir det hevdet at kjøpers reklamasjon var for sent fremsatt. Hvis dette argumentet vinner frem, mister kjøperen all rett selv om det ikke er tvil om at det foreligger mangel. Det er derfor svært viktig at man som båtkjøper «kommer på rett side» av fristen. more »
Permalink 27.10.17 22:42:20 , by admin E-post , 1664 visninger, Bakgrunn/generelt,

Reklamasjon, del 5 -- hvordan svare på en reklamasjon?

I tidligere artikler har vi gått gjennom reglene for reklamasjonsfrister, og sett på hvordan en reklamasjon bør utformes. Men det å sende en reklamasjon og reise et jrav er bare halve historien. De fleste båtfolk er jo ikke bare bruktbåkjøpere -- de er o… more »
Permalink 06.02.15 09:59:20 , by admin E-post , 4951 visninger, Kjøpsrett,

Reklamasjon, del 4 -- innholdet

Vi har tidligere skrevet om reklamasjonsfrister (se her, her og her) og kommer nå til noen spørsmål som går igjen i mange henvendelser vi får:Må en reklamasjon være skriftlig?Hva må det stå i en reklamasjon?Hvordan bør en reklamasjon sendes? more »
Permalink 24.01.15 15:58:39 , by admin E-post , 3436 visninger, Kjøpsrett, Håndverkertjenester,

Reklamasjon, del 3 -- spesialfrister

I to tidligerer artikler har vi sett på de grunnleggende prinsipper for reklamasjonsfristene og vært innom de tilhørende spørsmål omkring garanti, foreldelse osv. Men lovreglene om reklamasjonsfrister stopper ikke der. Kjøpslovene og håndverkertjenesteloven har også enkelte spesialfrister som kommer til anvendelse i en del forbindelser. more »
Permalink 29.04.13 23:07:00 , by admin E-post , 4457 visninger, Kjøpsrett,

Volvo Pentas defekte eksosbend

Historien om den manglende kvaliteten på Volvo Penta D4 og D6 i drevinstallasjoner fortsetter. Hva blir løsningen, spesielt for eiere med båter som er utenfor den absolutte reklamasjonsfristen? more »
Permalink 17.04.13 11:30:24 , by admin E-post , 9796 visninger, Kjøpsrett, Erstatning og forsikring,

Volvo Penta i trøbbel igjen -- denne gangen eksosbend på D-serien

Somd et har kommet frem i både Båtmagasinet og i Båtliv (2/2013 s 16), har Volvo Penta fått nye problemer med D-serie motorene, i drev-installasjoner. Hva er båteiernes rettsstilling? more »
Permalink 09.03.13 19:44:47 , by admin E-post , 10460 visninger, Kjøpsrett, CE-merking, Erstatning og forsikring,

Reklamasjon, del 2 -- mer om frister

I alle kontraktsforhold må kjøper/bestiller klage -- reklamere -- over feil ved den andre parts ytelse i kontraktsforholdet, for å få det han har krav på som kompensasjon eller oppretting (retting, prisavslag, erstatning eller hevning).  Her er del 2 av vår omtale av reglene om reklamasjonsfrister. more »
Permalink 05.01.11 21:00:44 , by admin E-post , 4393 visninger, Kjøpsrett,

1 2 >>